Wednesday 7 August 2013

Lailatul Qadar, Puasa, Malam terakhir dan Aidilfitri

Assalamualaikum


Dalam kita ghairah mengejar Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir yang lepas, jangan pula kita lupa keberkatan doa pada malam ini iaitu malam sebelum aidilfitri.

Berkata Imam Syafie: Terdapat riwayat yang mengatakan Abu darda’ berkata: Sesungguhnya doa mustajab pada 5 malam; malam jumaat, malam hari raya adha, malam raya fitri, malam pertama rejab dan malam nisfu syaaban.

Riwayat di dalam Kitab Syuabul Iman;
Dari Ibn Umar beliau berkata:  Lima malam tidak akan ditolak doa permintaan. Malam Jumaat, malam pertama dari rejab, malam nisfu syaaban dan dua malam raya (fitri dan adha).

Berkata Imam Manawi di dalam Faidul Qadir: Sunat menghidupkan kelima-lima malam tersebut. Para salaf sentiasa melakukan perbuatan tersebut.




مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَلَيْلَةَ الأَضْحَى لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوْتُ الْقُلُوْبُ
“Sesiapa menghidupkan malam hari raya fitrah dan malam hari raya korban, nescaya tidak akan mati hatinya pada hari mati hati-hati”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari ‘Ubadah r.a.)

Menghidupkan malam itu dapat dilakukan dengan bangun beribadah di kebanyakan malam tersebut sebagaimana bermalam di Mina. Namun menurut Ibnu ‘Abbas r.a.; sekurang-kurang yang dinamakan menghidupkan malam ialah mengerjakan solat Isyak berjamaah dan berazam untuk mengerjakan solat subuh berjamaah. Yang dimaksudkan mati hati ialah terbelenggu hati dengan dunia. Ada yang berpendapat maksudnya ialah menjadi kafir. Dan ada juga yang memberi erti; ketakutan hari kiamat.


Mari kita berdoa banyak2. Saat orang laen gembira bersama sanak saudara, saat orang laen leka dengan dentuman mercun, saat orang alpa dengan rancangan di tv,  mari kita panjatkan doa ke hadrat Yang Esa. Moga ramadan yang berlalu dan kehadiran Aidilfitri ini memberi seribu satu makna kepada kita. Amin.

Wallahu 'alam 

15 comments:

  1. 1st....haha. .s3lammat harrii rayyya tuannn tannnnaahhhhhhh...(^^,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan tanah xda... tuan kayangan ada. hahaha... yo~ slmt hari raya gak tuk tebuan kuneng segerombolan...haha

      Delete
    2. Aku sekor jer r...mane dtg seerombolan lak...haishhh...haha..

      Delete
    3. team tebuan kuneng.... haha

      Delete
  2. Selamat hari raya bro....hahah..maaf kalau ada terkasar bahasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... slmt hari raya bro. maaf kalo slalu typo.... haha.. lariiiiiiii

      Delete
  3. assalamulaikum diharap dapat segala keberkatan ramadan yang baru habis .di harap tahun depan allah panjangkan umur kita dapat merasakan semula ramadan .dan bukannya sebulan ramadan dan sebulan kita raye pula he he selamat hari raya puasa fallen angel acu ucapan dan mohon maaf zahir dan batin jikalau ada terkasar bahasa ketika memberikomentar he he .di sudahi kalam dengan assalamulaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam paksuman. slmt hari raya gak. maaf zahir batin. hehe... ok, waalaikumussalam lg untuk kali kedua...

      Delete
  4. salam lebaran sayang.. saya mintak maaf sepanjang perkenalan kita. kalau ada yang tersalah kata, tersilap perbuatan.. harap diampunkan.. kalau ada benda yang tersimpan dalam hati harap diluahkan. semoga raya kali ini membawa seribu pengertian setelah sebulan kita beribadah dalam bulan ramadhan. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya botak. semoga raya tahun depan berseri dengan rambut baru. haha...

      Delete
    2. bluerkk..baru mintak maaf.. mintak maaf balik cepat!!

      Delete
    3. tgk tu baru raya ke 8 dah main2 lidah.. oopsss lariii

      Delete
    4. eloooooo...orang yang menaip tu pon ape kurangnyer... bluerkkkkk

      Delete
    5. ape plak kita kene.. lalala..

      Delete