Tuesday 17 September 2013

Blissymbols... the symbol of language!

Assalamualaikum
"Blissymbols or Blissymbolics was conceived as an ideographic writing system called Semantography consisting of several hundred basic symbols, each representing a concept, which can be composed together to generate new symbols that represent new concepts. Blissymbols differ from most of the world's major writing systems in that the characters do not correspond at all to the sounds of any spoken language. "
 -Wikipedia; Institute for Semantography-


Adakah korang seringkali berhadapan dengan situasi di mana si dia tak memahami ape yang cuba kita cuba sampaikan? Situasi yang kadang kala membuatkan kita sangat tension sehingga membuatkan kita bermonolong dalaman...

"sengal ler dia ni...lembap sangat! Dah banyak hint aku bagi....tu pon tak faham2."

Kadang kala, perkataan yang berbaris panjangnya tak dapat nak menzahirkan apa yang tersirat di hati. Kadang kala dengan hanya satu pelukan hangat, kita boleh buat dia faham betapa sayangnya kita pada dia. Bahkan, dalam sesetengah situasi... hanya satu symbol yang diperlukan bagi menerangkan satu perenggan emosi yang cuba dizahirkan.


Oleh sebab jalan perhubungan aku ngan En.Bobot sehari2 hanyalah melalui telefon, whatsapp dan blog sahaja, maka aku kenalah mengoptimumkan penggunaan semua media massa ni. Kerapkali penggunaan symbol digunapakai bagi melahirkan ekspresi diri (kadang  kala malas nak menaip panjang2, hehehe...).


Sebagai contoh... Kalau kat whatsapp, die a.k.a. En.Bobot akan menggunakan ikon "<gula2> <love>" untuk memanggil sweetheart. Dan aku pula akan membalas balik dengan gabungan perkataan seperti "my little <balang madu>" untuk frasa "my little honey". Dia juga suka mengunakan ikon "<2 orang pemuda>" untuk melambangkan aku dan dia...


Permainan simbol2 ini agak menarik jika dipelbagaikan penggunaannya. Satu contoh yang lain, penggunaan simbol "<tunjuk ke kanan> <ok> < percikan air>" membawa maksud coceng, capcap2 ataupon dengan erti kata laen...melancap. Hahaha...


Tapi kadang2 penggunaan simbol ini bisa mengundang pemahaman yang salah. Ini disebabkan penggunaan symbol adalah bersifat umum, tanpa makna yang khusus. Seelok2nya, gunakan kombinasi dalam komunikasi. Perbualan, sentuhan (wow...nampak permainan dia di situ), gerak bahasa tubuh, kiasan dan sebagainya.

*Sekarang aku kerap guna perkataan (perkataan ker? macam bukan jer...) "tsk" dengan ikon "<smiley mulot senget>" bagi makna memerli. Sebelom ni, aku guna perkataan "ceyt" jer... tapi since aku banyak tengok perkataan "tsk" ni diguna pakai dalam anime, aku pon guna ler... Hehe~

"Talking isn't doing. It is a kind of good deed to say well; and yet words are not deeds."
-William Shakespeare-

5 comments:

  1. " < percikan air>" membawa maksud coceng, capcap2 ataupon dengan erti kata laen...melancap. Hahaha..."

    Bloody hell....! Stop being so...owh whatever ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. stop being what pat?? tu kan lumrah lelaki.. ko xpenah melancap ke??? lalala

      suci lah konon.. hehe..

      Delete
    2. patrick nak eh? meh aku wat kan... haha~

      Delete
    3. WA: mmg semua buat minatang tu tsapi xyah lah mention kot....aku xckp pon aku suci...tapi mmg suci lah :D

      FA: bloody hell....haha..cait porahhhhh pi.....aku leh buat sendiri....hampeh

      Delete