Friday 13 September 2013

Just a drop of water...

Assalamualaikum

Hari ni hari jumaat. Penghulu segala hari. Maybe malam semalam ada yang dah letih mendayung sampan bersama insan tersayang. Tak kurang juga yang dok xda keje cari hantu dan momok malam2 jumaat. Malah, juga yang melepak kat tasek permaisuri menunggu kedatangan peraih2 anak ikan.


Ni nak citer simple jer (simple ler, bukan macam novel panjang2....). Pasal sifat para sahabat ni. Sifat yang mungkin boleh kita praktikkan. Since arini ari jumaat, maka sebondong2 staf lelaki kluo awal (gamaknye nak beriktikaf dalam masjid la konon2nya), lantas pergi memenuhi cafe dan gerai2 makan sehingga azan dilaungkan. Pastu bila dah macam tu, mula ler nak menyempit2 dalam saf yang dah penuh. Dan aku sangat annoying dengan perilaku sebegitu. Sengaja aku kangkang luas2 tak bagi dia menyelit.... (hahaha..niat baek tao, nak mengajar depa..). Mana taknyer, dah nak habis khutbah baru nak masuk, memang tak ler aku nak bagi ko duduk.


Sahabat-sahabat Rasulullah apabila bertemu satu sama lain tidak akan bercerita tentang dunia. Mereka tidak akan bercakap tentang makan minum, rumah dan pakaian kecuali menceritakan terhadap sahabatnya yang lain, jika mereka mendapat kesusahan agar sahabat-sahabat bersimpati dan memberi bantuan...


Pertemuan para Sahabat di antara satu sama lain akan bertanya kecacatan diri untuk diketahui dan dibaiki, bertanyakan khabar Rasullullah, keluarganya dan tentang keadaannya lebih-lebih lagi bertanya apa wahyu yang baru turun. Apakah sabdanya yang baru diterima darinya. Beritakanlah, kita boleh kongsi bersama.


Para Sahabat bertemu, berbincang-bincang apa lagi kebaikan yang hendak dibuat. Kalau tidak ada yang perlu untuk dibualkan, masing-masing diam sahaja. Namun hal-hal dunia tidak dijadikan perbincangan dan perbualan apatah lagi hendak bercerita-cerita hal keburukan orang.


Mereka kalau ramai berada di dalam masjid. Orang yang lalu di tepi masjid menyangka tidak ada orang di dalam masjid kerana sunyi sepi daripada perbualan. Kalau adapun Al-Quran dibaca orang, Sahabat tidak menguatkan suara agar tidak mengganggu orang macam masjid di zaman kita. Mereka di dalam masjid sangat tawadhuk, tadharuk dan khusyuk. Memperbanyakkan sembahyang, zikir, tasbih, selawat. Membaca Al-Quran, tafakur, tidak sempat berbual dunia. Masing-masing dengan dirinya masing-masing. Hening, tenang dan sepi. Orang menyangka di masjid tidak ada orang. Mereka sangat menjaga kehormatan masjid dan kesuciannya.


*Semoga pesanan yang sedikit, mampu kita amalkan. Yang itu lebih baek daripada yang banyak tapi sekadar menjadi mencurah air ke daun keladi. Selamat beramal....renung2kan.....hehe~

10 comments:

  1. Replies
    1. tak payah nak like sangat. ni bukan FB ok.... bluerkkkk.....

      Delete
    2. like x100....bahahahahahaha...

      Delete
  2. simi pon tau solat jumaat tapi tadi masa tapaw makanan ada satu kedai makan, ramai sangat lelaki melayu sampai awal ke kedai makan sedangkan imam tak bagi salam lagi.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai... imam tak bagi salam lagi yer? dah tu, awak wat per kat ctu? awak pon sama ler, imam tak bagi salam lg kot....

      Delete
    2. kita masjid lain ok..imam kita baca laju haha

      Delete
  3. masyallah..alhamdulillah..
    tq ats pesanan dan nasihat kamu fallen angel..
    insaf dan bertobat abg mendengonya..
    Allah..

    ~abgNakal~

    ReplyDelete