Sunday 8 September 2013

Time flies....

Assalamualaikum
Hujung minggu! Pagi hujung minggu aku penuhi dengan rutin biasa, berjogging di tasik. Walaupon semenjak dua menjak ni aku suka ikut treck luo... tapi ikot trek dalam lebih aku senangi. Mungkin lebih banyak anak ikan yang boleh aku usha... (hahaha... tu mungkin salah satu faktor penting), atau mungkin suasananyer yang agak menghijau berbanding trek di luo.

Pagi tadi aku ikut trek dalam (rindu mungkin..sebab dah berbulan lamanya tak ikut laluan ni...), menelusuri tepian tasik, seolah2 menawaf kelilingnya... melewati batang2 tubuh yang juga sebuk berjogging seperti aku. Ada yang tua, muda, yang gempal, juga yang kekar (kiranya ini saja yang mencuri perhatianku..hahaha...). Dulu kawasan tasik ini dipenuhi dengan pokok nailofar (juga dipanggil teratai oleh kalian) yang kembang tatkala sinar mentari mula menembusi celahan awan yang polos. Tapi kini tidak lagi, malah langsung tiada yang tersisa. Yang ada hanyalah rumpun alga dan rumpai yang sarat memenuhi tiap penjuru tasik ini. Dan apabila melihat ikan tilapia yang diam (tiada riak air yang aku lihat) di celahan daun kering, biasa membuatkan hatiku tersentuh... Mungkin aku bisa tenang sepertinya... Aku mengharap...!

Dan tiba2 teringat aku akan sesuatu bila melalui trek luo semalam. Ada pohon rambutan yang rimbun dengan putiknya. Aku tersenyum....sudah setahun rupanya.... (ataupon sebenarnya hampir2 setahun, iaitu sebelas bulan lamanya). Seingat aku aku masih disini setahun yang lepas... Selama setahun ini, aku mengenali PLU.... Setahun ini juga aku berkasih dengannya... kebahagiaan yang tiada taranya. Adakah ini nikmat yang patut aku syukuri? Entah.... sesuatu yang seperti ini, mana mungkin kita nisbahkan sebagai sesuatu yang patut disyukuri....
Ya, benar seperti katanya Imam Al-Ghazali kepada murid2nya. Yang paling jauh dengan kita di dunia ini adalah masa yang telah berlalu... Hargai setiap detik yang kalian miliki kerana waktu yang terlepas itu takkan mungkin berulang kembali. Waktu yang berlalu terus meninggalkan kita...meninggalkan memori semalam sebagai pengalaman untuk kita. Berbahagilah andai harimu kini lebih baek daripada semalam....


"Time flies over us, but leaves it shadow behind"
Nathaniel Hawthorn (1804-1864), American novelist and short story writer

8 comments:

  1. assalamulaikum fallen angel hai masih lagi usha ke anak -anak ikan walau pun ada honey u ,usha saje he he tapi tak berkenalan he he hati hanya pada yang satu allah dan honey u saje kan he he .wah sunnguh tenang melihat teratai seperti lagu kak pah tu teratai he he .hai bila tenguk pokok rambutan terkenang kan dah setahun perhubungan fallen angel . anniversary bila ini ,he he

    ReplyDelete