Tuesday 30 April 2013

Hikayat Pengembaraan Sateria Ke Alam Magikal

Assalamualaikum





Bismillahirrahmanirrahim. Inilah suatu kisah yang diceritakan oleh orang tua-tua, asal semangat yang berbuat satu ikatan antara dua kesateria. Adapun suatu ketika dulu di negeri bawah angin, iaitu dipanggil orang negeri Samudera diamlah dua pemuda yang tinggal di pinggir kampung. Maka diceritakan, mereka tiadalah pernah bersua walaupun diam di mukim yang sama.  Menurut syair sang penglipur, yang seorang dipanggil Fallen Angel dan seorang lagi Angel Without Wings ia digelar. 

Kata sahibul hayat, suatu hari terdengarlah  riuh rendah perihal sang Raja mencari kesatria untuk menyelamatkan puteri raja yang diculik naga, iaitu jelmaan ular Saktimuna. Terpanggillah dua pemuda ini untuk menjadi kesateria, dengan niat mahu menyelamatkan sang puteri. Dalam perjalanan, atas takdir Tuhan yang maha Esa, maka bertemulah dua pemuda ini di suatu daerah yang dipanggil Pesbuk. Zahirlah hajat masing-masing yang mahu menjadi kesateria di raja. Arakian bersetujulah mereka untuk meneruskan perjalanan bersama, menuju ke gua pertapaan sang Saktimuna.

Lalu, majulah mereka mengharung ujian nan getir sepanjang pengembaraan itu. Sempurna tiga purnama, tiadalah jua mereka sampai ke gua itu. Maka berkatalah pemuda yang digelar Fallen Angel itu kepada temannya, “kiranya bekalan kita telah hampir habis sedangkan tiada sampai lagi kita ke sana.” “Eloklah kita berpisah di sini, dan meneruskan perjalanan masing-masing.” “Semoga andai ada jodoh takdir-Nya, kita bersua di mulut gua Saktimuna bertapa.”

Maka beratlah rasa Angel Without Wings untuk berpisah dengan sahabatnya itu. Sebak rasa hatinya, namum digagahi jua langkahnya. Seperti dibicarakan, sesampai di satu persimpangan, bercerailah dua jasad meneruskan pengembaraan  masing-masing.

merempuh sad, berdua bermula,
menginjak bulan, menuju ke gua,
berpisah jasad, tiada rela,
di hujung jalan, moga bersua...


                                                         bersambung...

6 comments:

  1. mana sambungan nya.. nak sambungan..peliss nak sambungan.. hehe

    ReplyDelete