Tuesday 21 May 2013

My blood type

Assalamualaikum





Aritu si coDe a.k.a. Haidar Harith ada bagi aku pic personaliti berpandukan jenis2 darah. Bila aku buat research, baru aku tao orang jepun yang start mengaitkan jenis darah ni dengan personaliti seseorang. Hehe... baru tao bro..! Buat research baru tao.



Tapi kat sini aku nak cerita mengenai sains sikit, ataupon kita boleh kategorikan sebagai pseudoscience (kepercayaan yang ada kaitan dengan sains, akan tetapi dengan bukti yang tidak terlalu kukuh). 


Benda merupakan ulasan buku Dr. D’Adoma yang berjudul Eat Right For Your Type yang telah dicetak ke lebih 50 jenis bahasa. Bagusnya buku ni, dia terangkan detail pasal diet mengikut jenis kumpulan darah. Aku nak ulas panjang lebar pon nanti jenguh korang nak baca, so aku cari jalan lebih mudah.


Aku translate balik jadual yang dia buat tu, then ubah grafik mengikut citarasa aku. Maaf la kalau tahap translation aku agak teruk, tapi aku dah semak kat mana2 laman web translation untuk daftar kata yang sesuai seperti Kamus Persuratan Melayu. Aku rasa ni sebagai penambahbaikan kepada jadual yang terdahulu. Dengan lebih banyak info yang dapat membantu kita menjaga kesihatan tubuh badan.


Kumpulan darah jenis A



Kumpulan darah jenis B




Kumpulan darah jenis AB



Kumpulan darah jenis O





Aku ada tanya En.BF pasal blood type dia. Dia kata tak tahu. OMG! Nak kena cucuk ni! Cucuk dia dalam2... hehe, cucuk jari dia jer la...sebab nak buat test. Yang laen tu, aku cucuk laen kali jerk. Korang pula jenis darah yang mana? Jangan kata korang pon tak tahu... lalala~

17 comments:

  1. eemmm...xtau la..
    tlg cucuk kan...
    hak hak hak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, ngan ang aku toreh jer tangan ang tu, dapat banyak skit darah. hehe...
      Ala, nanti kalo ada derma darah, p je la... pastu lepas buat test darah tu, ang cakap la, saya tak makan lagi la, tak pon saya x cukup tidur la malam tadi... hehe...

      Delete
    2. im already know my blood type since im 6yo..
      :P

      btw cer tgk kat kawalan berat badan..
      elak mkn kobis tp galakkan kubis..
      2 mende alah tu berlainan eh??

      Delete
    3. yup... kobis tu kobis la, kobis biasa tu.... yang "Kobis daun" tu Kamus Persuratan Melayu yang translate, nama asalnya KALE... Bukan kailan yer... haha... Kobis daun ni pic dia beropol2 macam lettuce...

      Delete
  2. To be honest, aku pon xtau aper jenis darah aku haha...boooo me faster haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ada yang nak kena toreh beramai2 ni... haha... simple jer pon test tu...
      Ikot pada orang yang ambil sample blood tu dan jenis needle yang dia guna. Kadang2 ada yang sakit skit, tapi slalunya tak rasa sangat pon...

      Delete
  3. yeahh..aku type B...haha...bila diingtkan balik..da lama aku x donate darah...first n last aku derma darah thun 2009 mase tu kat KL..study..tu pun derma drh sebab aku nk tau type darah aku ape..haha..sekarang aku nk donate rasa takut lak..sebabb...........huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takot result eh...? huhui

      Delete
    2. result ape?? spm? stpm?hehe

      Delete
    3. result blood test... mn tao alien ker darah ijau? mahsuri ker darah putih... haha

      Delete
  4. Replies
    1. hehe... sama... majoriti memang A... common...

      Delete
  5. malangngnyer xtau tau lar...... xprnh g drme drah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila la wat test... kat klinik2 pon ada...

      Delete
  6. Yeke majo darah A?? Kebanyakan yg sya jmpa smua darah O.. Cam sya hehe.. Tym study U bru tjumpa member darah A.. Kpala otk ktorg mmg brbeza.. Stiap hari gaduh je.. Tp peliknya still bleh brsama..huhu..

    Ekceli sya pon slalu+suka juga mentafsir personaliti org dgn darah diorg.. Sejak sya jd fan korea.. Negara tu amatlah gemar menafsir darah dgn sifat seseorg.. Tp xtau lak jepun pon cmtu..
    Ps: ohya..apa yg sya tau org korea slalu ckp la.. Darah A ni cerewet skit..myb bkn kesemua prkara tp ada part2 tu mmg cerewet.. Sya akuinya sbb member sya ni tramat lah cerewet.. Benda kecik pon nk dperbesar.. -.-'

    ReplyDelete