Saturday 8 June 2013

Privacy vs secrecy

Assalamualaikum

Baru2 ni aku ada berhadapan dengan satu situasi. Situasi yang agak tidak menyenangkan aku. Aku tak pasti la korang macam mana, tapi aku selaku "orang macam kita" tak berapa berkenan when someone keep trying to cross the border. Border ape? Maksud aku, limitation yang telah dipersetujui bersama.

Straight to the point, aku tak suka bila ada orang cuba memintas dan menerobosi had yang sepatutnya. Aku yang ada di dunia maya amat berlainan dengan "aku" yang berada di dunia nyata. Mula2 dulu aku memang nak jumpa kawan2 plu yang aku kenal kat FB. Tapi bila dengar cerita "otai2",  aku jadi takut. Aku takut bila aku jumpa, ia akan membawa aku lebih hanyut. Rata2 mereka kata, susah nak patah balik bila dah start, and u know what i mean right? Susah nak cakap, tapi jujurnya aku tak nak merisikokan life aku untuk sesuatu yang aku ragui.

Dulu masa mula2 buka FB, susah sangat nak buat kawan. Most of them only think about sex. Most of them! tu yang aku kenal la. Tapi tu menafikan mereka2 yang ok. And then, semua orang buat silap. Kat sini la aku start tukar2 pic ngan orang. Yang menjadi problemnya, bila ada antara diorang yang start passing2 pic kat individu ketiga, keempat or tah ke berapa tah.. Kat sini aku rasa tak senang. Aku suruh jaga elok2, tapi "mereka" sedap2 jer passing2 kat orang. Aku tak tau lah kalau perangai korang memang macam tu, tapi pic2 korang mostly aku dah delete. Aku pegang janji bila orang request untuk delete pic diorang, dan aku memang delete. Sebab aku rasa setiap orang ada "rahsia" yang perlu dilindungi dan setiap orang ada privacy masing2.

Aku masih ingat lagi seseorang persoalkan mengenai kepercayaan aku terhadap dia. And then dia buat macam ni kat aku. Korang rasa memang patut kan aku meragui kesungguhan dia masa mula2 dulu? Bila seseorang minta kepercayaan, dan bila diberikan, hargailah. Pegang kepercayaan tu, kepercayaan adalah benda yang terlalu berharga untuk kita peroleh.

Hehe..ni bukan pasal pic sexy ke ape. Tak seksi mana pon. Aku ulang, benda ni pasal privacy and secrecy. Dulu someone ada bagitao aku yang dia pas pic aku kat member dia semata2 nak "spy" aku. Aku tak tao la betol ke tak, aku memang tak suka aku diperlakukan macam tu. Aku tak kesah la kalau korang PLU tegar ke apa, tapi minta tolong hormat privacy orang lain.

Dan baru2 ni, someone else buat macam tu gak kat aku. Modus operandi yang sama., share pic aku kat orang laen, spy aku...bla..bla..bla... Pastu paksa2 aku jumpa dia. Kenapa paksa aku untuk jumpa korang, sedangkan korang sendiri cakap yang kesilapan korang dalam dunia PLU ni disebabkan korang start jumpa PLU laen? And then, what did you expect from me? Tapi bila dia buat macam tu, aku relax jer. Aku tunggu dia kat tempat dia nak jumpa, dengan niat untuk tamatkan segalanya. Aku nak bagitao dia, aku dah hilang kepercayaan kat dia. Tapi last2 dia tipu aku. What da hell????

Dua situasi di atas berlaku baru2 ni, sedangkan perihal pic tu berlaku seawal aku buka FB, iaitu hujung tahun lepas. Aku akui kesilapan aku yang terlalu berharap agar orang mampu respect kehidupan orang lain. Tu silap aku. Sedangkan dengan my honey pon, aku minta masa... Thanx kat my honey yang sentiasa memahami aku, walaupon aku tahu dia nak jumpa aku sangat2... Terima kasih sayang kerana mampu bertahan sampai hari ni. I love u a lot!

10 comments:

  1. Ermm.. aku rjin gok tukar pic tapi dengan org yang aku rapat le lam fb . Lau aku nak tukar pic ngan ko boleh?

    ReplyDelete
  2. jangan mudah percye sngat dekat orang lain.. hati2..terutama pict.. macam2 boleh buat.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan... lg2 kalo black magic... minta dijauhkan...

      Delete
  3. isk, isk, isk. awat la tukar pic. tengok macam aku. :3 kah kah kah. tapi kadang2 pun, aku ada pic kat orang jugak =.='

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... sesetengah orang nak "bukti" kewujudan.... even just perkenalan kat alam maya...

      Delete
  4. What the bloody hell! Kalau aku kan...aku akan ckp..ko buat lah aper yg ko nak buat...ko nak heboh...silakan! I don't mind, pepandai aku lah nak cover....

    Cakap lagi ngan dier...biasalah selebekriti ni banyak kontroversi....bukan semua orang leh femes mcm aku...xper...ko hebohkan supaya aku femes lagi..nanti aku buat press conference dan media coverage hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Giler bak ang! Aku yang malu nanti... Huhu... Depa tu laen la, memang terang2 tak malu...

      Delete