Sunday 2 June 2013

Bila si teruna memasak Part 9

Assalamualaikum






Last week, tak banyak benda yang aku buat time balik kampung. Berlingkar atas katil jer... Mak aku dah masak macam2, so aku melantak jer la... Hehe... Cuma bila nak makan kek tu, aku masak sendiri la... Kalau tak sedap pon, aku makan juga... Tapi jangan risau, aku masak mesti sedap punyer... Hehe, tu pengiktirafan daripada mak dan ayah aku...


Balik kampung pon 3 hari jer. Tak puas betol. Bosan2 dan ditambah lagi dengan kelaparan di tahap mahadewa telah memaksa aku untuk membuat kek. Hehe... Tengok dalam peti sejuk ada whipping cream. Aku pon bedal jer la. Campak2  jadi kek plain... Hehe... Yang penting rasa cream dia tu memang terbaek.... (Haha, puji diri sendiri pulak..)

comel tak kak ton..? haha.. kak ton x comel langsung...!

Macam biasa la, kek tu habis masa hari pertama. Dikerjakan secukup2nya oleh anak2 buah aku. Hehe, Depa kuat makan macam pak chek dia gak... (Hehehe.. tersenyum2 simpul). Pastu keesokkan harinya aku pon buat kek laen untuk dibawa pulang ke kl. Kali ni nak try letak warna2 terang pulak. Ceria macam warna PLU.  Hehe....

Serius, warna dia sangat menyakitkan mata aku... huhu...

Yang tiga colour ni telah mendapat kritikan pedas daripada mak aku. Mak aku tanya, nape warna warni sangat? Nak ajer aku cakap, "Ni la warna2 kegembiraan PLU, mak...." Haha... Tapi rase dia sedap sikit sebab aku letak cheese cream... (sesuka ati jer letak...)


Pastu weekend baru ni aku balik ke rumak kakak aku jerk. Jimat sikit, dekat jer pon. Sejam perjalanan. So, aku pon dengan excitednyer nak try buat kek batik biskot merrie. Plannyer dah lama, tapi xdan nak buat. Resepi simple, maen campak2. Paling aku suka bila padat2kan biskot tu. Nak ajer aku guna lesung batu... Bagi padat abis... Hehe...

Rasa milo dia memang ummmmmmmpppphhhh!

Pastu yang last ni, aku buat malam semalam. Tapi baru pagi tadi upacara pecah tanah. Khas untuk my honey. Die ngidam sangat kek neopolitan. Tapi ni bukan kek la... Ni puding. Puding roti nama diberi. Nama panjang, Puding Roti Neopolitan. Resepi sangat simple. Blender bersama 5 keping roti, 2 biji telo, gula suku cawan, susu cair satu cawan dan susu pekat setengah cawan. Rebus agar2 "clear" satu peket. Pastu korang tuang jer bahan blender tu bersama. Ha, kalo nak letak perisa/ pewarna, kena buat cepat2, sebab benda ni cepat beku. Tadaaaaa....siap!
Puding Roti Neopolitan
Rasa dia, rasa roti + susu. Yang warna coklat tu aku guna milo, so rasa milo la. Yang merah tu pewarna sahaja, manakala yang putih tu pulak warna asal puding tu. Asal "Neopolitan" ni merupakan gabungan tiga warna dan perisa iaitu warna coklat untuk koko, warna merah untuk strawberry dan warna putih cream untuk perisa vanila. Tu la sejarahnya.... Hehe...










18 comments:

  1. yang puding tu nampak sangat sedap...slrp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo minat rasa susu sejat... memang ok... texture die lebih lembut sbb ada roti yg diblender bersama susu... nyummy...

      Delete
    2. bg resepi leh tak??? rase cam nak buat lak...hehehhe

      Delete
    3. http://linapg.blogspot.com/2010/05/puding-roti-marble-hana.html

      Delete
  2. memang ko ckp "Ni la warna2 kegembiraan PLU, mak...." ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xler bro... hehe... tu monolog dalaman jerk... hehe

      Delete
    2. hahaha...mau kene pelangkung kalu dia ckp mcm tu kat mak dia..hahah

      Delete
    3. nanti mak aku pk... warna PLU tu means warna terang, warna warni.... hehe...

      Delete
  3. amboi pandainya buat kek itu dan puding mesti teringat mula -mula buat kek jadi bantat he he mesti sedapnya amboi warna -warni kek itu lah tahu lah kek plu he he gebu dan naik jadi le tu .kalau lah buat kat orang tersayang bf le lagi best kan mesti setengah kek itu di melantak he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... dah habis pon... buat kek sebab nak makan banyak... kalau beli, mahal... belum tentu habis... yang ni for sure habis, anak2 buah ada...

      Delete
  4. weh aku pun baru nak start belajar masak ..boleh tak emel kat aku ape resepi yang paling mudah+simple+ sedap ,,,

    perlukan bantuan anda ..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi telo goreng...letak kicap.. makan ngan nasi panas! memang terbaek bro! lagi2 time tengah lapo...

      ni, blog masakan yang boleh ang tengok ada banyak. Tapi yang biasa aku tengok (lagi2 time lunch) ialah blog mat gebu. Resepi bolehlah dikatakan agak simple, sebab orang jantan yang buat... hehe...

      http://www.tiffinbiru.com/

      Delete
  5. untung la sape dpt jd bini ang nih..hahaha... pernah wat kueh apam beras tak?haha..dulu aku pernah wat.tapi x jadi...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bini masak laen bro. Tu gak yang terbaek selepas masakan mak.... haha... Apam beras x pernah buat, tapi mak aku pernah buat. Aku x makan sangat, x gemar. Kalo apam coklat tu pernah la buat...

      Delete
  6. Haha. .abih kalu bini x pndai mask caner...haha. .akunye feveret la apam beras...tp mak aku pun x pandai wat..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo mcm tu... guane?? kita pakat g paso mlm la bro. hehe

      Delete
  7. mesti dah ramai tenguk dah nak buat tempahan bertui ini boleh jadi satu sumber perniagaan sampingan tau .maysuk .masyuk pulus he he

    ReplyDelete