Wednesday 13 February 2013

Bila si teruna memasak Part 2

Assalamualaikum


Tengahari macam ni, seronok cerita tentang masakan. Bila dah balik rumah, memang makan aje la kerja aku. Pagi makan, tengah hari makan, petang makan, malam makan.. haha.. kenyang2... Lagi2 kalau ada orang sponsor beli bahan dan barang basah..hehe.


Selalunya aku masak untuk sarapan, makan tengahari, dessert minum petang dan makan malam. Tapi makan malam tu bergantung kepada lauk tengah hari, kalau banyak lagi, makan yang itu je la. Tak elok membazir kan? hehe.


Kalau time lunch, memang masak berat sikit. Bergantung kepada bahan yang disponsor. Haha. Kadang2 nasi ayam. Pekena ngan ayam masak merah ngan kacang peas... tambah pulak sup ayam.. perghhh... kecur syallll... haha..

Ada sekali tu, Pn.sponser ngidam makan ikan 3 rasa. Tapi disebabkan masalah kewangan (*padahal tak jumpa ikan siakap..mana tah.. hoho) terpaksalah ganti ngan ikan tilapia. Makan ngan sambal belacan.. ngan sayur tumis air.. complete set la...

Rajah di atas menunjukkan gambar sup cendawan, nasi dan ayam goreng berlada dalam susunan mengikut arah jam. (Ngek... ingat tulis thesis ape? Hoho...). Time ni adik aku demam, so sup cendawan tu untuk dia. Ada celery, carrot, mushroom, chicken.... oh, smash potato juga...


Ha, ni complete meal yang aku wat untuk lunch. menu utama, nasi hujan panas (*maaf tak ada kaler ijau..x minat aku campur kaler ijau...x match langsung..hahaha), rendang daging ngan acar rampai. Yang lain2 tu sampingan jer, macam pulut, kuih lapis dan seri muka.

Haaa... ni satu lagi complete meal. Aku makan nasi iran masa kat opiz. Berkenan nak makan lagi, apa lagi...aku pun mewujudkannya kembali di dapur rumah. Resepi asal nasi iran makan ngan begedil. So, aku tambah kambing bakar, dan kari dal ayam sebagai kuah. Kalau tak ada kuah dal, sangkut pulak menda alah ni kat tekak aku.. hehe..

Dan bila makan sedap2 ni... biasa la.... boboyot pon naek skit.. Erkkkkkk...kena workout balik ni... huhu...

2 comments: